FESTUM SOFTWARE

Keskity siihen, missä olet paras

Onnistumiset ja haasteet koulutuksissa

Koulutukset

Pidän koulutuksia säännöllisesti asiakkaillemme ja pitämäni koulutukset ovat useimmiten lyhyehköjä verkkokoulutuksia. Kouluttajan näkökulmasta kouluttamisen parasta antia on erilaisten ihmisten kohtaaminen ja asiakkaisiimme tutustuminen, mutta tärkeintä on tietysti järjestelmämme käytön opastus.

Tavoitteena koulutuksissa on saattaa kuulijalle mahdollisimman hyvät eväät järjestelmiemme itsenäiseen käyttöön. Lisäksi tavoitteena on myös se, että asiakkaan ei tarvitsisi heti koulutuksen jälkeen olla asiakastukeemme yhteydessä avun tarpeessa, vaan hän pystyy jo itse ratkaisemaan vastaan tulevia ongelmia koulutuksen ja tarjolla olevien materiaalien avulla. Jos koulutuksen jälkeen asiakas on taukoamatta yhteydessä juuri koulutetusta aiheesta, on syytä pysähtyä miettimään syytä.

Useimmiten koulutus pidetään siksi, että käyttäjä on juuri siirtymässä käyttämään täysin uutta työkalua ja jättämässä vanhan taakseen. Muutos ja uuden opettelu ydintyön ohessa vaatii aina ylimääräistä ponnistelua, varsinkin jos uutta opeteltavaa on valtavasti. Kouluttajana yritän keventää muutoksen tuottamaa kipuilua, ja pyrinkin omalta osaltani jakamaan tietoa kyllin pienissä osa-alueissa kerrallaan, jotta asiakkaalle ei tulisi tunnetta hallitsemattomasta määrästä tietoa sekä lamaannuttavaa oloa uusien asioiden edessä.

 

Onko ajankohdalla väliä?

Koulutuksen ajoitus on aina oleellinen asia koulutuksen suunnittelussa, sillä liian aikaisin pidetyn koulutuksen anti unohtuu helposti ennen kuin koulutettavaa osiota tullaan oikeasti tarvitsemaan. Moni saattaa koulutuksen aikana ajatella testaavansa käytyä asiaa heti koulutuksen jälkeen, mutta sitten innostus jääkin päätyön jalkoihin, isännöintialalla kun kiire on lähes aina vakio.

Kun on kyse päivittäisien toimien hoitamisesta, koulutus saisi aina olla mahdollisimman lähellä sitä hetkeä, kun kyseistä työkalua aletaan oikeasti käyttämään. Usein vasta oman käyttämisen ja kokeilemisen kautta käyttäjälle muodostuu varmuus tekemiseen ja ymmärrys käsiteltyyn kokonaisuuteen.

 

Millainen on hyvä koulutus?

Hyvä koulutus on omasta mielestäni vuorovaikutteinen ja osallistava, sillä se vaikuttaa useimmilla meistä olevan mitä parhain tapa asioiden nopean omaksumiseen. Mahdollisuuksien mukaan jätän aina pitämieni koulutuksen loppuun aikaa asiakkaalle päästä itse kokeilemaan uutta työkalua omassa ympäristössään ja pysyttelen lähellä auttamassa ensimmäiset hetket, kun kysymyksiä alkaa tulla mieleen.

Ihmiset ovat loppujen lopuksi erilaisia oppijoita, enkä kouluttajana voi esimerkiksi verkkopalavereissa pakottaa ketään puhumaan, jakamaan näyttöään tai kokeilemaan heti uutta järjestelmän osiota. Paras tapa onkin ollut lähteä koulutukseen joustavalla asenteella, ja edetä sen mukaan, millaisia koulutukseen osallistuvat ihmiset ovat, sillä osa voi haluta koulutuksen jälkeen omassa rauhassa tutustua uuteen oppimaansa itsekseen ennemmin kuin pohtia käytyä asiaa muiden kanssa.

Useimmiten, kun asiakas itse on ehtinyt jo koulutuksen aikana kokeilla järjestelmää aidoilla esimerkeillä tai vähintään asiakkaan omassa ympäristössä, monia alun vaikeuksia on saatu selätettyä. Tässä auttavat myös asiakkaalle luotu valmis esimerkkimateriaali, josta on helppo ottaa mallia myöhemmin.

 

Onnistumisen ilojen ja pettymysten tasapaino

Onnistunut koulutus on voimaannuttava kokemus kouluttajalle. Koulutuksessa opin tuntemaan asiakkaamme paremmin ja tämän ansiosta myös yhteydenpito tulevaisuudessa on helpompaa, kun käyttäjät ovat tuttuja entuudestaan. Siispä verkkokoulutuksissa jokainen vilahdus videota, jossa asiakkaan henkilöt näkyvät istumassa neuvottelupöydän ääressä, on aina positiivinen juttu. Jopa ne vilahdukset, joissa asiakkaalla jäi videokuva vahingossa päälle koulutuksen alussa. 🙂 Välillä yritän itsekin vilahtaa videolle, sillä kouluttajaa on helpompi kuunnella, jos äänelle saa kasvot.

Onhan näitä koulutuksia tietenkin myös epäonnisempia. Välillä yhteys pätkii tai tekniikka muuten asettaa haasteita suuntaan tai toiseen. Joskus puolestaan koulutuksen massiivinen osallistujamäärä voi aiheuttaa kysymystulvan, jota kouluttaja ottaa vastaan sormet sauhuten, tai vaihtoehtoisesti isoissa koulutuksissa kukaan ei uskalla sanoa mitään, jolloin tärkeitä kysymyksiä jää esittämättä.

On ollut myös tilanteita, kun oma ennakkotieto koulutettavien tarpeista onkin ollut väärä tai koulutuksen pitäminen ei muuten vain omasta mielestä suju (vaikka se ei välttämättä kuulijoille näkyisikään). Epäonnisemmistakin koulutuksista saa silti lopulta lisää innostusta, sillä epäonnistumista seuraa aina uuden oppimista, epäonnistuneiden asioiden kehittämistä ja tulevaisuudessa entistä parempia koulutuksia! (Ainakin epäonnistumisen shokista toipumisen jälkeen. 😉)

Festum Software Oy

Puh: 0207 909 700 
Email: info@festum.fi

Pori

Isolinnankatu 22 B
28100 PORI

Tampere

Pyhäjärvenkatu 5 B
33200 Tampere

Vantaa

Äyritie 8 E
01510 VANTAA

Tilaa kuukausittainen uutiskirje

Tiivistämme ajankohtaisimmat uutiset meiltä ja maailmalta.